8 oktober 2012

Italienska köket

I går kväll blev det Pizza hemma hos oss. Hemgjord pizza, bättre än så kan det nästan inte bli. Jag satt degen på jäsning redan på lördagen så att den var redo att bakas ut till kvällen. Jag bakade kalljäst pizzadeg på durumvete och kruskakli. Hur kan ett runt platt bröd med fyllning och ost vara så gott? 



Vi testade vår nya baksten som vi har köpt!




 Receptet på pizzadegen:
Kalljäst pizzadeg, 2 pizzor:

2 1/2 dl vatten
3 msk olja
25 g jäst
6 dl durumvetemjöl
1 dl kruskakli
1 tsk salt
1 tsk socker

Läs upp jästen i det kalla vattnet, arbeta in mjölet lite i taget med hjälp av din assistent eller med degkrokarna på elvispen. Låt degen arbetas i ca 15 minuter, tillsätt salt och socker mot slutet. Täck med bakduk och ställ på ett ganska svalt ställe eller i kylen, låt jäsa över natten. 

3 kommentarer:

  1. Mmm pizza är så gott! Kul att få inviga pizzastenen :)
    Ha en skön kväll!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Heeeej!

    Tack för titten!
    Oj vad ni har fixat och trixat! Så himla inspirerande och snyggt! WOW!!Härlig yta ni fått in klockrent vad gäller köket!
    Ja, inläggets tema var inte tokigt det heller! Åh vad gott!
    Lägger till dig i min lista bums!

    Ha en fortsatt härlig vecka!
    tjingen Hilla

    SvaraRadera
  3. Pizzasten är verkligen toppen!! Jag håller med dig... pizza är så enkelt, men sååå gott!! Ha en toppenbra tisdag!

    SvaraRadera

Tack för era fina kommentarer.

Vill ni komma i kontakt med mig så har jag mail: j.norrestam@hotmail.com

Välkommen åter!

Pool 2022

Reklam för poolgiganten  Vi har lovat oss själva att 2022 ska vi köpa POOL!  Vi har länge tyckt att det skulle vara  härligt att ha en egen ...